“Det här är alldeles utomordentligt vacker musik. Kanske sådan som passar bäst att spela på natten. Det är meditativ, vacker – men bitvis tämligen komplicerad – jazzmusik, den som den danske saxofonisten Fredrik Lundin och blågule trumspelaren Peter Danemo har kokat ihop. Trumpetaren Jan Allan passar sin omgivning som hand i handske och spelar precis lika skönt, melodiskt och personligt som alltid. Och faktum är, att steget från Fredrik Lundin till Lars Gullin inte är särskilt långt. Så nog låter det nordiskt mellan varven. Allan och Lundin lyser som solister och passar varandra perfekt i ensemblerna. Men även Fredrik Norén-fyndet Jonas Östholm spelar utsökt. Han är lyhörd som få, när han håller sig i bakgrunden, och med sitt fåtoniga, välformulerade solospel och fina anslag visar han varför han idag är en av svensk jazzmusiks mest hyllade pianister. Christian Spering gör, precis som vanligt, utmärkt ifrån sig och ”Mr Taste”, Peter Danemo backar upp och driver på diskret och effektivt. Hans spel med vispar är superbt och han behärskar som få andra den svåra konsten att kännas utan att höras när han har lust.” – Jan Olsson/digjazz.se
“Visst, jag är programmerad och vet på förhand vilka som spelar här, men vågar ändå tvärsäkert påstå att musiken bitvis klingar tvättäkta nordiskt. Veteranen och lyrikmästaren Jan Allans trumpet med den personliga tonen gör mycket för det, liksom Jonas Östholms pianoklang, och den känslige Fredrik Lundins tenorsax kan ge mig Gullinvibrationer. Dansk-svenska teamet Lundin-Danemo har spännande projekt bakom sig. Den här helakustiska satsningen med originallåtar lutar över åt det coola hållet och styrs med stor lyhördhet. En del upprepningsvariationer i låt-teman, men superbt spel. Christian Sperings köttiga, spänstigt exakta bas ihop med Danemos trumspecialitet (att kunna skapa intensitet även i lugna spår, utan att stöka till helheten) är en speciell attraktion.“ – Alexander Agrell/Sydsvenskan
“För fjorton år sedan gjorde saxofonisten Fredrik Lundin och trumslagaren Peter Danemo en dubbelskiva ihop. Nu har de återfunnit varandra i ett samarbete som även involverar trumpetaren Jan Allan, basisten Christian Spering och pianisten Jonas Östholm. Tre generationer jazzmusiker är alltså representerade i det nya bandet, som också låter påfallande tidlöst. Musiken är en modern jazz med öppningar åt såväl groovig hard bop som nordisk klang och eftertänksam melankoli. Allans fina spel skänker stadga och djup. Lundin låter mer eldig och kreativt rastlös. Östholm, som förkommer i allt fler sammanhang, visar återigen på sin lyhördhet och bredd, medan Danemo och Spering som alltid sitter oerhört väl ihop. Kvintetten som sådan är ju en klassisk sättning i jazzen, men här ger den samtidigt en intressant bild av specifikt skandinavisk jazz.” – Johannes Cornell/DN
“Musiken har sina rötter i jazzens 60-tal. Det finns en rofylld eftertänksamhet i materialet som ger plats för den lyhördhet som den här gruppen har för den musikaliska pulsen. Jan Allans sjungande trumpetspel är fortfarande efter alla dessa år i en utvecklingsfas och ger den här skivan en extra nyans. Han och tenoristen Fredrik Lundin passar bra tillsammans och målar tonerna med samma nyanser. Jonas Östholm är en känslig ackompanjatör och som solist väljer han de vackraste fraserna.” – Torsten Eckermann/ Lira
“Lågmäld, meditativ musik av Jan Allan et consortes. För den K-märkte, snart åttioårige, trumpetaren måste nog nämnas först även i detta prominenta sällskap. Ovanligt nog har bandledarna, Fredrik Lundin och Peter Danemo, avgivit en sorts programförklaring för skivan: ”Vi låter musiken vila i orkesterns klang och försöker att inte fylla den med något annat än det som finns och uppstår i stunden, vi försöker helt enkelt undvika att komma alltför mycket i vägen för musiken”. All musik här är skriven av Danemo och Lundin och i det medföljande texthäftet kommenterar de varje låt till vägledning för lyssnaren.” – Mats Kullgren/Nya Wermlandstidningen
“Det var inte utan att jag hajade till rejält när jag såg sättningen på den här skivan: Fredrik Lundin, Peter Danemo, Jonas Östholm och Christian Spering tillsammans är i och för sig inga konstigheter. Men dessa fyra frontlinjefigurer ihop med den 77-årige trumpetaren Jan Allan ter sig åtminstone på papperet en smula udda. Resultatet av detta otippade möte har dock blivit sällsynt helgjutet, med en tillbakalutat soft jazz av stor komplexitet där musikerna hela tiden spelar tätt inpå varandra utan explosiva utfall. En särskild njutning är det att lyssna till Jan Allans melodiska spel, som likt ett bra vin bara blir bättre med åren. ” – Magnus Nilsson/Smålandsposten
“Tre generationer nordiska jazzmusiker möts i Lundin Danemo kvintett som är aktuella med cd:n Nat, och en i bästa mening nordiskt färgad jazz med ekon av artister som Lars Gulllin och Bernt Rosengren. Och på samma gång en öppenhet, ett lekfullt och ofta oväntat bändande med melodiska-rytmiska uppslag som får musiken att kännas fräsch och tidlös. Det händer mycket i vart och ett av de elva spåren, med enskilda instrument som friläggs, eleganta unisona linjer och rebusartade melodier som ibland rymmer en helt annan låt. Det är ömsom lyriskt och ömsom småbusigt, därtill med fint improvisationsspel som dock aldrig tar uppmärksamheten från helheten, gruppdynamiken. Här finns nestorn Jan Allan som vid 77 år har en lika distinkt trumpetton som alltid. Materialet är egenskrivet och i ett melankoliskt förtätat spår som Lovely blir arvet efter Gullin uppenbart, medan Sang lånar drag av svensk folklore. Inte minst samspelet mellan Allan och Lundin är utsökt, och Sperings varmt lyriska baston är en njutning rätt igenom.” – Ulf Gustavsson/Uppsala Nya Tidning
“Äntligen! Fredrik Lundin och Peter Danemo har efter nästan tio år återkommit från sina gemensamma musikaliska marker från tiden som kvartett. Nat bjuder genomgående på lyrisk, folkviseinspirerad musik av bästa märke, signerad Lundin och Danemo. En av de absolut bästa plattor jag har haft nöjet att skriva om i år.” – Kåbe Lidén/Smålänningen
“Supertrummisen Peter Danemo och danske Fredrik Lundin har av och till gästat varandras soloskivor även efter ”Music for dancers and dreamers” 1997, men har nu för första gången sedan dess bildat en ny kvintett som båda komponerar till. Groovet och soundet är mer konventionellt, ofta med ett mjukare, coolare latinsväng (”Lovely”) som gör skivan lättlyssnad. 76-årige trumpetaren Jan Allan präglar musiken med en luftläckande ton som är perfekt i jazzvalser med folkton och Tristano-liknande melodislingor som ”Jazz-Jazz”. Största solistbehållningen är Lundins friare och lagom kärva tenorsax, exempelvis i ”Whistle Stop Café”.” – Martin Erlandsson/Hallands Nyheter
“Gruppen inleder med Blue Note-jazz och rör sig sedan mot nordisk modernism och Lars Gullin-land. Ut klingar intrikat och välspelad jazz i huvudfåran. Särskilt lyser Jan Allan, 76-årig mästare på mjukblåst trumpet, och smakfulle pianisten Jonas Östholm. Danske tenoristen Fredrik Lundin låter ljuden vibratofritt linda sig runt trumpeten. ..trumspelaren Peter Danemos utmärkta förmåga att ge energi åt den mest stillsamma musik. För övrigt visar de alla upp en trivsam och innehållsrik, och tämligen ljus sommarnatt – komponerad av Lundin och Danemo.”
– Leif Carlsson/Tidningen Kulturen
“Danske saxofonisten Fredrik Lundin och svenske trummisen Peter Danemo gav för fjorton år sedan ut en rosad dubbel-cd som nu har fått en slags uppföljare med Nat, en skiva med softad men intenstivt laddad jazz. Skivans elva låtar är alla egna kompositioner och alla är väl så hörvärda. Men den som riktigt sticker ut tycker jag är Lovely. En viktig insats på skivan gör den smått legendariske trumpetaren Jan Allan, nu 77 år. I övrigt hör vi Christian Spering på bas och vid pianot sitter kvintettens junior Jonas Östholm.” – Uno Ohlsson/Norrköpings Tidningar
“Musikken sniger sig så tæt ind på os, at man ikke kan unddrage sig den. Det er dybt fascinerende… Men det, der hæver musikken til så betydelige højder, ligger i selve fremførelsen. Jag kender ingen trompetist der bevæger sig så smidigt omkring taktslager som Jan Allan, Christan Sperings indledning til Calm byder på noget det smukkeste basspil, jag længe har hørt, læg mærke til, hvor fornemt Östholm former sit avmålte klaverspil, der giver vægt til hver tone, i eksempelvis From the Book of Love, og sammen med Lundins på en gang passionerede och tøjlede tenor og Danemos både lydhøre og inciterende trommespil udgør de fem musikere en homogen helhed, der samtidig lader den enkeltes individuelle særpræg udfolde sig.” - Boris Rabinowitsch/Jazz Special
“Her balanceres et formsprog, der skylder traditionen meget, med en distinkt moderne lyd. Kompositionen ”Lovely” er for eksempel bygget over den klassiske ballade ”Loverman”, og sammenspillet mellem trompetist Jan Allan og saxofonist Frederik Lundin minder om parløbet mellem Chet Baker og Gerry Mulligan, men det nonchalante groove er umiskendeligt moderne. Det hjælper naturligvis i forhold til musikkens identitet, at der er tale om markante stilister. Det er en fornøjelse at lytte til Peter Danemos nuancerede trommespil og Frederik Lundin, der er en del af vores egen scene, bliver kun bedre og bedre med alderen. Stemningen er koncentreret om nattens atmosfære, hvilket understreges af titlen, og Danemo og Lundin peger fremad med deres dæmpede, originale kammerjazz, der tager den nordiske tradition på sig. Pladen forener amerikansk swing og nordisk melankoli, og skaber et perfekt soundtrack til milde sommeraftener i storbyen.” – Jakob Bäkgaard/geiger.dk
“Nat er et solidt, gennemarbejdet hele med en åben, lydhør improvisation over etablerede temaer. Albummet sender uvilkårligt tankerne i retningen af hedengangne Lundin Danemo Kvartet. For på tværs af nationale og generationsmæssige skel formår de fem musikere – som den “gamle” kvartet – at skabe et sammenhængende univers præget af en kombination af energisk nerve og egentlig ro. Nat udgør af samme grund virkelig en attraktion. Og ret skal være ret: Især Lundin fremstår – sammen med Allan – som stærkt medvirkende i farvelægningen af den fælles nordiske nat.” – Ivan Rod/Gaffa.dk
“For en musiklytter med et bankende jazzhjerte er det ikke svært at holde af denne plade. Der er ligefrem et nummer der hedder jazz-jazz – den genrebetegnelse man bruger om jazz, der bare er jazz. Pladen hedder Nat og musikken befinder sig et sted mellem den blå time og der hvor natten bliver sort. Tempoet er behageligt roligt, lænende mod balladetempo. Men der sker mere end i en stillestående ballade. Det kommer ikke som den store overraskelse at Fredrik Lundin endnu en gang er velspillende. Han besidder en fænomenal evne til, at være inde i musikken. Han har bevæget sig mellem forskellige at jazzens stilarter. Oftest med gode resultater til følge, så det er ikke uden grund at han har mange fans i det ganske jazzland. Denne plade vil med garanti tilfredsstille dem alle. Han er på toppen. At Lundin har fundet sammen med Peter Danemo igen er en ubetinget fornøjelse. De omgiver sig med den 77 årige veteran, trompetisten Jan Allan, den unge pianist Jonas Östholm og den jævnaldrende bassist Christian Spering. De er alle folk med et navn på den svenske jazzscene. Der ofres megen plads til sammenspil mellem Lundin og Allan og de har ikke svært ved at finde hinanden i melodierne. Der er luft og plads til soloer der smyger sig om musikken og mine ører.” – Niels Overgård/jazznyt.blogspot.com
“Nat er et rigtigt jazz album i ordets bedste forstand. Det improvisatoriske element står stærkt, fylder meget og præsenteres med den ro og det musikalske overskud, der gør at de improviserede passager aldrig fremstår som umotiveret “skala-lir”, men som “instant composition” med klar retning i både rytmisk, harmonisk, melodisk og fraseringsmæssig forstand. Det kræver ensemblemæssig tryghed og individuel instrument-beherskelse på et meget, meget højt niveau. Og netop dette er udgivelsens absolut mest fremtrædende kvalitet. Musikerne er simpelthen så dygtige. Tag for eksempel samspillet mellem Lundins sax og Jan Allans trompet. Både i de homofone ofte unisone temapræsentationer som i åbnerne Ut På Bryggan samt Hidden Inside og i de mere kontrapunktiske numre som eksempelvis Lovely samspiller Lundin og Allan med et rytmisk, intonationsmæssigt og ikke mindst udtryksmæssigt overskud, der er en fornøjelse at følge. Men også de andre instrumentalister formår at spille med både overskud og personlighed, hvor særligt den unge Jonas Östholm yder fornemt med- og modspil (bl.a. smukt illustreret i den stemningsfulde Krystal, der afslutter albummet) til de to temabærende instrumenter. Det tematiske materiale på pladen er overbevisende og balancerer ganske fint mellem det let tilgængelige og det mere abstrakte. I den forbindelse er det værd at bemærke, hvor fint de fem numre Danemo og de seks numre Lundin bidrager med danner en homogen kontekst. Det stemningsmæssige univers er smukt afbalanceret uden at være udynamisk og passer perfekt til pladens titel Nat. Lundin Danemo Kvintetts seneste udgivelse er en varm og lyttevenlig plade, som byder på god musik, der serveres med overskud, underspillet virtuositet og integritet.” – Martin Lutz/jazzstjerner.dk
“Det begynner erke-amerikansk med en velskrevet Lundin-låt (om enn med svensk tittel) ”Ut på bryggan”. Sådan litt oppdatert Benny Golson-melodikk med gode ettertenksomme soli på tenorsaksofon og klaver. Danske Fredrik Lundin ser seg da også som utsprunget av den amerikanske jazztradisjon. Den svenske co-leder Peter Danemo skriver også temaer, som generelt er i denna sen-bop-stil, men med en spennende underfundighet i forhold til under-liggende harmonikk. Et karakteristisk eksempel herpå er ”Whistle Stop Café”, som ligger tett på harmonierne til Wayne Shorters ”Footprints”, men er godt kamuflert i et fint ”understated” vekselspil mellom Lundins tenorsaksofon og unge Jonas Östholms klaver. Men veklsende med Danemos stykker blir Lundins bidrag hen igjennom platen mer og mer ”svenske”. Ikke fordi han er i selskap med fire svenskar, men snarare fordi det (forutan meget annet) bor en liten hemmelig svensk Fredrik i ham – i form av hans lyrisk-melankolske melodier og tilsvarande improvisasjoner. Og nettopp dette gjennomsyrer det sammenfattede inntrykk av platen. Det melodiske og lyrisk fortellende er gjennomgående trekk og utfores nærhet og klarhet i spillet hos alle. Östholm er på klaveret selektiv og distinkt med en betagande musikalsk balanse. Christian Spering er svært aktiv i lydbildet med sitt dynamiske og veltalende basspil. Danemo avpasser helt ut i detaljen sitt trommespil med stor logikk. Lundin på tenorsaksofonen er den store forteller med en, for anledningen mer myk tone, som dog ikke hindrer den monumentale kraft og smerte i å komme ut på rette sted. Endelig gjenhores en svensk jazz’ nestorer, Jan Allan, på trompet i klart lyrisk och vellbalansert spill. Ensemblespillet er preget av utsokt smak for å l det aktuelle tema dukke gradvis frem av forutgående improvisasjoner, og ikke mange temaer spilles uten en tillhorende annenstemme. Begge deler gjelder for eksempel Lundins ”Flygtningen”, som i harmoniene for øvrig ikke avviker mye fra ”All the things you are”. Duo-improvisasjoner (etter beste Lee Konitz resept), for trompet-tenorsaksofon inngår også flere steder, som bl a i den smukke kjært gjenkente ”From the Book of Love” fra Trine-Lise Værings allerede klassiske debutplate ”When I Close My Eyes” (1995). Og fullt ”svensk” blir det altså til sist med folktonestemning i ”Song” med Allans hudløse trompetsolo, samt i ”Krystal”, hvor Östholm diverterar hengivent – som et milt ettermæle til den edle tradisjon fra Jan Johansson og Bobo Stenson. Heia Sverige! Og heia for en fullbåren CD med en musisering uti klassisk jazz, som langt ifra er uttømt for muligheter, når det spilles med intelligens, følsomhet og musikalitet.”
– Bjarne Søltoft/Jazznytt (NO)